Thursday, September 20, 2007

Er du ligesom alle de andre?

Jeg har netop - for første gang i mit liv - været til jobmesse. Jeg er nemlig kommet til det ubehagelige tidspunkt i livet hvor man pludselig skal til at være voksen og ansvarlig, eller sagt på en anden måde: Jeg er færdiguddannet cand.mag. til jul. Den opmærksomme læser vil måske bemærke at jeg med den titel er humanist, faktisk bliver jeg kandidat med historie som hovedfag og europastudier som suppleringsfag. Det er ikke lige den uddannelse der ligger op til en karriere i "det pulveriserende erhvervsliv", for at anvende salig professor Troels Dahlerups ord, men jeg tænkte at der sker da ikke noget ved lige at ta' ned og kigge.

Som sagt så gjort. Jeg parkerede cyklen foran ridehuset i Århus og i indgangen fik jeg af en sød, lyshåret pige stukket en tyk mappe i hånden med oversigt over alle standene og arrangementet i forbindelse med messen. Et hurtigt blik afslørede at en hel del af standene overhovedet ikke søgte eller ansatte humanister, f.eks. Skandinavisk Tobakskompagni, som ellers var det første jeg slog op på. Uanfægtet bladrede jeg videre uden dog at finde en virksomhed der sagde mig noget som helst. Hvad jeg studsede mest over var tilgengæld en reklame fra CSC, dem med cykelholdet.

På en helsides annonce med overskriften "Er du enestående?" var der placeret et billede af en gruppe unge mennesker. Et par var indvandrere, et par stykker var kvinder og drengene havde habitjakken nonchalant slænget over skulderen som for at signalere "vi er sådan lidt afslappede her". Nedenunder overskriften stod der med småt "Enestående Mennesker, Enestående Løsninger". Jeg fandt billedet i en lille udgave på CSC's hjemmeside:


Mit problem med den annonce er at det var de mest forudsigelige, intetsigende og stereotype mennesker man overhovedet kan forestille sig, der er valgt til billedet. Billedet giver om noget et indtryk af en virksomhed i total stilstand, sted hvor ansatte på daglig basis springer ud af vinduerne for at slippe for det ensrettende helvede på jord de befinder sig i. På CSC's hjemme side er der også andre gode eksempler, f.eks. det her:


Den enkelte arbejdsmyre kommer også til orde, først "perkeren":

Dernæst "Den Unge og Ivrige Løve", brøøøl:


Og den gamle mand med de grimme briller:


Den skaldede med de smarte buzzwords:


Mest af alt minder det her mig om de billeder man ser hvis man læser Vagttårnet og den slags fra Jehovas Vidner hvor der er billleder af løver og lam der går rundt sammen og sorte og hvide der spiser frokost sammen, altså en slags paradis på jord. Det virker simpelthen så naivt og utroværdigt at man kun kan grine af det samtidigt med at man inderst inde finder det tragisk at nogen mennesker virkelig tror på den slags.

1 comment:

Anonymous said...

Det er fandeme skæg læsning det her. Og jeg er helt med på din oplevelse af materialet. Desværre tror jeg ikke at der er noget enestående ved CSCs vagttårnsagtige publikation. De fleste firmaer har jo kommunikationsfolk ansat, der er lige så knas tøre som resten af deres foretagende.